Da en lufthavn blev bygget på den midtatlantiske ø St. Helena, blev den oprindeligt døbt “verdens mest ubrugelige” lufthavn. Det skyldes, at vinden pga. klippelandskabet i første omgang gjorde det farligt at lande. I dag er lufthavnen en kategori C, hvilket betyder, at piloter skal være specialuddannede for at lande her, da det er én af verdens farligste landingsbaner.

Landingsbanen på St. Helena er ikke den eneste farlige landingsbane. Her er nogle af de mest betagende (men også frygtfremkaldende) lufthavne rundt om i verden.

 

Madeira, Portugal

Madeira har én af verdens farligste landingsbaner. Lufthavnen er berygtet for ujævne og vanskelige landinger – og nogle gange endda ingen landinger overhovedet.

Lufthavnens nære beliggenhed til højt terræn betyder turbulens og vindforskydning – nogle gange alvorligt – ved indflyvningen. Landingsbanen slutter ved klippekanten på begge sider – men heldigvis er det en lav én med en vej under sig. Fly-nørder er så glade for Madeira, at lufthavnen har bygget en platform ved siden af ​​landingsbanen, hvor man kan se piloterne gøre deres bedste landingsforsøg.

 

Leh, Indien

Fly til Leh lander kun om morgenen.

Den 23. højeste lufthavn i verden lyder ikke så højt… indtil det går op for dig, at Leh lufthavn ligger 3240 meter over havets overflade. Omgivet af bjerge, med en kort landingsbane, er den omgivet af stærk vind om eftermiddagen, hvilket betyder, at flyvninger er begrænset til om morgenen. Wide-body fly og tunge fly er ikke tilladt, og alle piloter, der lander her, får særlig træning.

 

verdens farligste landingsbaner

Sint Maarten

 

Sint Maarten 

Strandgæster får en fantastisk udsigt over fly, der lander på Sint Maarten.Du behøver ikke at være en fly-nørd for at have set videoer af fly, der lander på Sint Maarten. De sociale medier er fulde af optagelser af jetfly, der lander i den caribiske lufthavn. Det skyldes, at landingsbanen starter lige ved en strand, hvilket betyder, at fly kommer og lander lige over hovedet på dig. Selvom det lyder sjovt, er det farligt.

I 2017 blev en kvinde dræbt af en jetmotoreksplosion, da hun hang på lufthavnenshegnet sammen med andre badedragtklædte turister. For dem om bord er det mere skræmmende at lette end at lande, da man ved take-off flyver direkte mod bjerget, der rejser sig ved lufthavnen. 

 

Paro, Bhutan 

Fly kan kun lande i løbet af dagen på Paro. Paro, der ligger 2245 meter over havets overflade, er Bhutans eneste internationale lufthavn og har én af verdens farligste landingsbaner.

Alligevel er få piloter godkendt til at lande der – så vanskeligt er det. Landinger er kun tilladt under gode sigtbarhedsforhold, fordi der ikke er nogen radar, så fly skal foretage en manuel indflyvning. De skal også navigere mellem bakker og over huse, før de svinger ind på landingsbanen. 

 

London City, Storbritannien 

At flyve lige over en hovedstad for at lande er en speciel følelse. Men når flyet går ned til landing, vil du snurre omkring Londons skyskrabere, dreje rundt om erhvervsområdet Canary Wharf og lande i en så stejl vinkel, at det er følelsen af ​​at være i en helikopter. At tage afsted er lige så forfriskende. 

 

Reagan National Airport, USA 

I juni 2021, da et Frontier Airlines-fly gled af landingsbanen i DC’s Ronald Reagan Airport, beskrev en passager det som “en lille smule skræmmende”. Men du behøver ikke at være involveret i en ubehagelig hændelse for at få myrekryb her. Flyene laver skarpe sving nær Potomac-floden for at følge landingsbanen. Og undvigelsen af ​​flyveforbudszoner på tværs af byen gør dette til en vanskelig opgave for piloter. 

 

verdens farligste landingsbaner

Innsbruck

 

Innsbruck, Østrig 

Det er sværere at lande i Innsbruck, end det ser ud til for passagererne.Omgivet af bjerge er Tyrols hovedstad en skidestination i topklasse – og det er en storslået flyvetur derind. Eller rettere sagt, udsigten er. Udfordringen for piloter er storslået på en anden måde. Fly skal dykke ved en næsten 2438 meter høj bjergtop og håndtere vindstød fra bjergene. Afhængigt af vindens retning kan piloterne endda være nødt til at krænge kraftigt for at manøvrere i position, så flyet kan lande i dalen. 

 

Congonhas, Brasilien 

Congonhas ligger lige midt i São Paulo. Denne indenrigslufthavn havde tidligere et problem med dræning. Faktisk så alvorligt, at det forårsagede en dødsulykke i 2007, og Congonhas indtager derfor en plads på listen over lufthavne med verdens farligste landingsbaner.

Herefter blev landingsbanen forbedret for at rette op på problemet, men det kan stadig føles ret nervepirrende at lande her. Bare få kilometer fra centrum – hvilket i São Paulo betyder, at det stadig er midt i byen – ligger landingsbanen, som ”debuterede” i 1930’erne. Nu er den omgivet af masser af bybebyggelse, hvilket betyder, at du flyver over boligblokke og hustage lige til sidste øjeblik.

 

Lukla, Nepal 

Med sin korte landingsbane og et farligt fald i slutningen er Lukla berygtet. Den er ofte kaldet verdens farligste lufthavn og ligger i bjergene i Nepal. Landingsbanen er anlagt på en klippeside mellem bjerge – kun 527 meter derfra – der falder lige ned i en afgrund for enden. For at hjælpe flyene med at sænke farten er banen endda anlagt skråt opad. Der er heller ikke mulighed for go-arounds – hvis et fly er på sidste nedstigning, skal det lande.  

 

Sankt Helena 

St. Helena lufthavn skabte overskrifter, da det blev opdaget, at vindforskydninger på klippetoppen gjorde det svært for fly at lande.Vindforskydning plus en lufthavn ved klippen betyder, at flyene får en ujævn landing.Hold øje med udsigten over Longwood-sletten, hvor Napoleon blev forvist. Hold også øje med den lille hovedstad Jamestown, bygget ind i en kløft-revne, som har en enkelt havn. Oprindeligt kun planlagt til små fly, blev landingsbanen udvidet til at kunne håndtere en Boeing 757.