Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

Danskerne vælger rejser efter bæredygtighed

Danskerne er blevet mere bæredygtige! En ny rapport viser, at danskerne i stigende grad tager hensyn til miljøet, når der vælges rejsemål.

 

Rapport i bæredygtighedens tegn: Vi vælger rejser efter bæredygtighed

Booking.com har i sidste uge publiceret sin nyeste undersøgelse Sustainable Travel Report 2022. Den tager temperaturen på de danske rejsendes syn på bæredygtighed og rejser. Rapporten viser blandt andet, at inden for det seneste år har næsten en fjerdedel af de danske rejsende valgt at rejse til rejsemål tættere på hjemmet. Det gør de af hensyn til miljøet. Over en femtedel af danske rejsende har valgt at rejse på ferie uden for højsæsonen af hensyn til lokalsamfundet på rejsedestinationen.

Derudover er nu over 100.000 overnatningssteder verden over blevet anerkendt for deres bæredygtighedstiltag.

 

 

Den nye rapport undersøger bæredygtige rejser

Den mest omfattende undersøgelse af bæredygtige rejser fra Booking.com til dato afslører følgende. Et stigende ønske om at foretage mere hensynsfulde og bevidste valg i forbindelse med hele rejseoplevelsen.

  • 68% af de danske rejsende siger, at det er vigtigt for dem med bæredygtige rejser. 39% siger, at de seneste nyheder om klimaforandringer har påvirket dem til at tage mere bæredygtige valg på deres rejser.
  • 47% af de danske rejsende siger, at de ønsker at gøre noget godt for de steder. de besøger. 22% afslører, at de valgte at rejse uden for højsæsonen for at undgå, at der er for mange mennesker på samme sted.
  • Næsten en fjerdedel (23%) siger, at de valgte at rejse til et rejsemål tættere på deres hjem inden for de sidste 12 måneder for at mindske sin CO2-udledning.
  • Mere end 100.000 overnatningssteder i hele verden bliver nu anerkendt for deres bæredygtige tiltag med mærkaten “Bæredygtigt overnatningssted” på Booking.com.

 

rapport

Rapport: Synligheden af bæredygtige steder er vigtigt

Bevidstheden om og synligheden af mere bæredygtige overnatningssteder er stadig vigtigt. 38% af de danske rejsende bekræfter at de har set et bæredygtigt overnatningssted på en online rejseplatform det seneste år. 27% angiver at de aktivt leder efter information om de bæredygtige tiltag et overnatningssted har implementeret, før de booker.

Det er endnu mere opmuntrende, at 50% af de danske rejsende siger, at de har overnattet på et bæredygtigt overnatningssted indenfor det seneste år. Blandt dem, der har været på et bæredygtigt ophold inden for de seneste 12 måneder, er der forskellige årsager til, at de har valgt et bæredygtigt overnatningssted.

  • 29% af dem siger. at de valgte det for at reducere deres påvirkning af miljøet.
  • Over en femtedel af dem (21%) ønskede at have en mere lokal oplevelse.
  • 20% mener at de bæredygtige overnatningssteder er bedre for lokalsamfundet.

73% af de danske rejsende har intentioner om at bo på et bæredygtigt overnatningssted mindst én gang i det kommende år. Men der er stadig meget arbejde i at gøre bæredygtige overnatningsmuligheder nemmere at finde for alle. Af dem. som ikke boede på et bæredygtigt overnatningssted det seneste år, sagde 19% at de ikke vidste. at de fandtes. Dette indikerer. at flere mennesker bliver opmærksomme på det.

Talene går den rigtige vej. Men over en fjerdedel siger, at de stadig ikke ved, hvordan de finder de bæredygtige overnatningssteder. Over halvdelen indrømmer, at de ikke aktivt leder efter oplysninger om et overnatningssteds bæredygtige tiltag, inden de booker. Hvis det var nemt at se, ville de kigge på det. Dette understreger, hvor vigtigt det er at gøre disse oplysninger transparente og forståelige for den brede målgruppe af rejsende.

 

Rapport: ser på forbindelse til kulturen og lokalsamfundet

De rejsendes beslutninger baseres på en regenererende filosofi. 47% af de danske rejsende siger, at de ønsker at gøre noget godt for de steder, de besøger. Næsten to tredjedele (60%) ønsker at have oplevelser, der afspejler den lokale kultur. Faktisk siger 15%, at de aktivt har undersøgt de kulturelle værdier og traditioner på deres rejsemål forud for deres rejser. 19% er villige til at betale mere for rejseaktiviteter. Dette for at sikre, at de giver noget tilbage til lokalsamfundet.

På trods af et ønske om at give noget tilbage og få en tilknytning til lokalsamfundet på deres rejser siger 34% følgende. At de ikke ved hvordan og hvor, de skal finde aktiviteter eller ture, der sikrer, at de har en positiv effekt på og gør noget godt for lokalsamfundet.

Rejsetilbud

Jørgensens Hotel i Horsens
DGI Hotel Herning
Krydstogt på Rhinen

I samme kategori

Byhotel (udvalgt billede)
Udvalgt billede (canva)
grønlandske oplevelser
Dansk gastronomi

Mest læste

troldejagt i Danmark
Innsbruck (3)
london-3078109_640
Travelmore

Populære kategorier

Information

Nyhedsmail

Vind en overnatning for 2 personer

Tilmeld dig Travelmore’s nyhedsbrev, og deltag i konkurrencen om 1 overnatning for 2 personer inkl. lækker morgenbuffet. (værdi op til 1.500 kr.)