Alle kan nok blive enige om, at flyforsinkelser og aflyste fly er rigtig irriterende, og ens rejseplaner kan meget hurtigt blive vendt på hovedet, hvis forsinkelserne er store. Når man står i situationen, kan det hele virke yderst håbløst og uoverskueligt, men håndterer man det korrekt, kan der faktisk godt komme noget godt ud af det i sidste ende. I nogle tilfælde har man nemlig krav på kompensation og erstatning, hvilket man sagtens kan få fat, hvis man kender sine rettigheder og søger om pengene.

Få erstatning med hjælp fra Flyhjælp

Har du fundet ud af, at du har ret til kompensation eller erstatning, er det en god idé at få hjælp af Flyhjælp til at udrede situationen. Flyhjælp indkræver hver dag store erstatninger til flypassagerer, som inden for de seneste tre år har oplevet flyforsinkelser, aflysninger eller ombookinger. Processen er meget nem, og der er ikke særlig meget, du selv skal gøre for at starte sagen, og så skulle din erstatning gerne være på vej inden længe, hvis du vinder sagen.

Sådan skal flyforsinkelser håndteres

Det er typisk først, når man står i lufthavnen og ikke kan komme nogle vegne, at man finder ud af, at ens fly er forsinket. Det er irriterende og kan være en smule stressende, hvis man har noget, man skal nå i den anden ende, men det er vigtigt, at man tager sig af situationen og gør noget for at få rettet op på den så godt som muligt. Det første skridt er at snakke med en medarbejder fra flyselskabet, så vedkommende kan svare på dine spørgsmål og eventuelt oplyse dig om dine rettigheder.

Er din forsinkelse på mindre end 3 timer, og har du ikke et andet fly, du skal nå i den anden ende, er der ikke så meget andet at gøre end at finde noget at få tiden til at gå med og vente på, at det bliver din tur til at komme afsted. Når du ikke en flyforbindelse, skal du ombookes til et nyt fly. Ombookingen foregår i den lufthavn, du lander i, så står du i denne situation, kan du altså først gøre noget, når du lander med dit forsinkede fly.

Hvornår har man krav på erstatning?

Er dit fly forsinket i mere end 3 timer, kan man godt gå ud fra, at man har krav på en form for erstatning eller kompensation. Denne kompensation kan du få hjælp til at få udbetalt hos Flyhjælp.

Er dit fly forsinket i minimum 3 timer, og skal du rejse under 1.500 kilometer, mellem 1.500 og 3.000 kilometer, inden for EU eller over 3.000 kilometer, har du ret til kompensation. Jo længere din rejse er, desto flere penge har du ret til at få i kompensation. I nogle tilfælde har flyselskabet også ret til at betale mad og drikke, adgang til to telefonopkald og / eller at sende mails og en hotelovernatning samt transport til og fra hotellet. Flyhjælp kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke af disse ting du har ret til at få i erstatning og kompensation i forbindelse med din flyforsinkelse.