Forinden Covid-19 ramte verden og øjeblikkeligt satte en stopper for al rejseaktivitet, var det et must for mange at rejse rundt og opleve pulsen i diverse lande. Men nu hvor Covid-19 har gjort et særligt indtog, hvad rejser angår, er det et godt spørgsmål, hvordan vi fremadrettet vil rejse. Booking.com har foretaget en undersøgelse omkring hvilke rejsetendenser, der i fremtiden vil have indflydelse på, hvordan vi mennesker kommer til at rejse i de kommende år. Nedenstående beskriver vi de 9 tendenser Booking.com har fundet frem til.

 

rejsetendenser

 

1. Udlængsel

Nr. 1 på listen over fremtidens rejsetendenser er udlængsel. Selvom vi i denne tid møder det ene rejseforbud efter det andet, har vi mennesker stadig en naturlig længsel efter at komme ud i verden. Dem, der var rejsende forinden pandemien startede, har stadig planer om igen at rejse af sted, når restriktionerne er ophævet. Faktisk er pandemien medvirkende til en øget rejselyst blandt befolkningen. Dette skyldes bl.a. al den tid, vi har tilbragt i vores hjem, men også fordi der eksisterer en følelse af – blandt de adspurgte personer – at de vil indhente dét, de ikke har nået, hvad angår rejser.

 

2. Valuta for pengene

Mange vil måske forvente, at flere vil være villige til at betale mere for at komme ud at rejse, grundet den store iver og rejselyst – men faktisk forholder det sig helt anderledes. I forbindelse med pandemien har der været mange økonomiske konsekvenser, hvilket vil få flere til at være mere prisbevidste. Flere vil simpelthen kræve mere for pengene. På trods af at de adspurgte personer gerne vil hjælpe lokalsamfund verden over med at blive genoprettet, når de booker en rejse, kræver de samtidigt også mere af rejsebranchen. Derudover ønskes også en større gennemsigthed ift. afbestilling, refundering og forsikring i forbindelse med køb af rejser.

 

3. Turister i eget land

Som følge af rejserestriktioner og -forbud, har det for mange været naturligt at være turister i eget land. Det er både mere sikkert, nemmere og givetvis mere miljøvenligt. Derudover er det også billigere, og grundet kortere rejsetid inden for landets grænser er det mere tidsbesparende. Ca. halvdelen af de adspurgte personer planlægger fortsat at være turister i eget land inden for det næste års tid.

4. Vi drømmer os væk

Fordi vi er stavnsbundet i eget land, har det medført, at flere dagdrømmer sig væk til den næste ferie. Nogle snakker med venner og familie, der igangsætter tanker om rejser, mens andre søger inspiration på sociale medier. Fordi mange søger inspiration til rejser, er der en større lyst til både at læse indhold, der relaterer sig til rejser og til at planlægge kreative ferier.

 

rejsetendenser

 

5. Sikkerheden er vigtig

Sikkerhed vil fremover være en prioritet, og det forventes, at rejsebranchen vil hjælpe med at tage sikkerhedshensyn. F.eks. vil det forventes, at rejsebureauer hjælper med at rejsende kan rejse trygt og sikkert, og at hoteller lever op til visse standarder for at genvinde de rejsendes tillid. Fremadrettet vil der også ske en ændring inden for valg af transportmidler. Flere vil eksempelvis foretrække at leje en bil eller køre i deres egen fremfor at vælge offentligt transport.

 

6. Øget miljøbevidsthed

Generelt gør vi et stort forsøg på at leve mere bæredygtigt med omtanke for jorden og de næste generationer. Dette vedrører også vores rejseaktiviteter. Som følge af pandemien er flere blevet bevidste om at tage et miljøbevidst valg, hvad rejser angår. Derfor vil vi med stor sandsynlighed opleve, at flere vil rejse mere bæredygtigt. Derudover har Covid-19 også medført, at flere vil tænke over, hvordan de har mulighed for at mindske brugen af eller genbruge plastik i forbindelse med at rejse. Dermed kan der være et behov i rejsebranchen for at tilpasse sig en mere miljøbevidst tilgang.

 

7. Det er slut med sædvanlige arbejdstider

Som følge af Covid-19 har flere oplevet at skulle arbejde hjemmefra. Derfor er det sandsynligt, at man i fremtiden vil opleve, at flere vælger at kombinere fritids- og forretningsrejser og dermed rejser over en længere periode. Omvendt vil vi også se, at forretningsrejsende sætter mere fokus på privatlivet og dermed vil forsøge at få endnu mere ud af deres rejser, når de er afsted.

 

8. De små glæder

Når rejsende fremover drager af sted på ferie, vil der være et øget behov for at opleve verden på en mere afslappet måde. Det indebærer et ønske om at nyde naturen i form af ren luft, vandreture og andre mere jordnære aktiviteter. Generelt set vil rejsende værdsætte at bruge tid med familien i udendørs rammer, når de er på ferie.

 

9. Teknologiske løsninger og spontanitet

Teknologi er kommet for at blive og er også svaret på at genopbygge en slags tillid hos rejsende i fremtiden. Teknologien vil kunne genvinde spontanitet blandt rejsende, f.eks. ved at det er muligt at bestille bord på en restaurant online. Derudover vil teknologien også kunne hjælpe med, at man rejser mere sikkert og forsvarligt bl.a. i form af den sundhedsrisiko, der er ved rejseaktiviteter. Derfor vil vi i fremtiden sandsynligvis opleve forbedrede onlineløsninger på mange fronter, som kan påvirke både rejseadfærd og -planlægning.