Top-10: verdens længste jernbanenet
Er du interesseret i verdens længste jernbanenet? Og vidste du, at USA har verdens længste jernbanenetværk efterfulgt af Kina og Indien.
Med inspiration fra Railway-technology.com giver vi her en oversigt over de ti verdens længste jernbanenet baseret på den samlede driftslængde.
Skal du rejse med tog inden for den nærmeste fremtid? Så kan det være, at artiklen togrejser – en komfortabel transportform kan gavne dig.
USA – verdens længste jernbanenet, 250.000 km
Det amerikanske jernbanenetværk, med en rutelængde på mere end 250.000 km, er det største i verden.
Godslinjer udgør omkring 80% af landets samlede jernbanenet, mens det samlede passagernet strækker sig over cirka 35.000 km.
Det amerikanske godstogbanenet består af 538 jernbaner, der drives af private organisationer. Union Pacific Railroad og BNSF Railway er blandt de største godstogbanenet i verden.
Det nationale passagerbanenet Amtrak består af mere end 30 togruter, der forbinder 500 destinationer i 46 amerikanske stater.
Kina – 100.000 km jernbanenet
Kinas jernbanenet, med en rutelængde på over 100.000 km, er det næststørste jernbanenet i verden.
Det omfattende netværk, der drives af statsejede China Railway Corporation, transporterede 2,08 milliarder passagerer og 3,22 milliarder tons gods i 2013.
Toget er den vigtigste transportform i Kina. Landets jernbanenet består af over 90.000 km med konventionelle jernbaneruter og cirka 10.000 km højhastighedsbaner.
Det samlede jernbanenet i landet er målrettet at overstige 270.000 km inden 2050.
Rusland – 85.500 km jernbanenet
Hele Ruslands jernbane, der drives af statsejet monopol Russian Railways (RZD), dækker mere end 85.500 km.
I 2013 transporterede togene 1,08 milliarder passagerer og 1,2 milliarder tons gods – den tredjestørste fragtmængde efter USA og Kina.
Det russiske jernbanenet indeholder 12 hovedlinjer. Mange giver direkte forbindelse til de europæiske og asiatiske nationale jernbanesystemer som Finland, Frankrig, Tyskland, Polen, Kina, Mongoliet og Nordkorea.
Indien – 65.000 km jernbanenet
Det indiske landsdækkende jernbanenet er det fjerde længste i verden. Det ejes og drives af de statsejede indiske jernbaner og omfatter en rutelængde på mere end 65.000 km.
Jernbanen transporterede omkring otte milliarder passagerer og 1,01 millioner tons gods i 2013.
Det indiske jernbanenet er opdelt i 17 zoner og driver mere end 19.000 tog om dagen. Herunder 12.000
Canada – 48.000 km jernbanenet
Canadas 48.000 km jernbanelinjer gør sit nationale netværk til det femte længste i verden.
Canadian National Railway (CN) og Canadian Pacific Railway (CPR) er de to store godstogbanenet, der opererer i landet.
Algoma Central Railway og Ontario Northland Railway er blandt de andre mindre jernbaner, der leverer passagertjenester til visse landdistrikter i landet.
Tre canadiske byer, Montreal, Toronto og Vancouver, har omfattende pendeltogsystemer. Derudover tilbyder Rocky Mountaineer og Royal Canadian Pacific luksustogture for at se den naturskønne skønhed i bjergrige områder i landet.
Tyskland – 41.000 km jernbanenet
Statsejede Deutshe Bahn dominerer Tysklands 41.000 km jernbanenetværk og tegner sig for omkring 80% af den samlede godstrafik og 99% af passagertrafikken.
Mere end 150 private jernbaneselskaber, bortset fra Deutshe Bahn, opererer på netværket og leverer regionale passager- og godstjenester.
S-Bahn betjener større forstæder, mens Hamburg Cologne Express (HKX) er den største langdistancepassageroperatør efter Deutshe Bahn.
Australien – 40.000 km jernbanenet
Det australske jernbanenet er verdens syvende længste på mere end 40.000 km.
Det meste af jernbanenetværksinfrastrukturen ejes og vedligeholdes af den australske regering enten på føderalt eller statsligt niveau. Størstedelen af togene på netværket drives dog af private virksomheder.
Aurizon, Genesee & Wyoming Australia og Pacific National er blandt de store fragtoperatører på jernbanenetværket.
Great Southern Railway, NSW TrainLink og Queensland Rail er de førende jernbaneoperatører på langdistanceruter hvad angår passagertrafikken.
Argentina – 36.000 km jernbanenet
Argentinas nuværende jernbanenetværk strækker sig over 36.000 km og er den ottende største i verden.
Argentina havde omkring 47.000 km jernbanenet i slutningen af Anden Verdenskrig, hovedsageligt drevet af britiske og fransk ejede jernbaneselskaber.
Faldet i overskuddet og stigningen i motorvejsbyggeriet i de efterfølgende årtier reducerede netværket til de 36.000 km, der findes i dag.
Jernbaneselskaberne, der opererede på netværket, blev nationaliseret i 1948 med oprettelsen af det statslige jernbaneselskab Ferrocarriles Argentinos.
Frankrig – 29.000 km jernbanenet
Med 29.000 km er det franske jernbanenet det næststørste i Europa og det niende største i verden.
Det franske jernbanenet er overvejende passagercentreret, og mere end 50% af landets linjer er elektrificerede. Statsejede Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) er landets vigtigste jernbaneoperatør.
Landets højhastigheds langdistancepassagertjenester er kendt som Train à Grande Vitesse (TGV), og standard langdistancepassagertjenester er mærket Intercités.
Kort- og mellemdistancepassagertog er kendt som Transport Express Régional (TER). Netværket tilbyder forbindelser til tilstødende lande som Belgien, Italien og Storbritannien.
Brasilien – 28.000 km jernbanenet
Den første jernbanelinje i Brasilien blev operationel i 1984. Jernbanenettet blev nationaliseret i 1957 med oprettelsen af Rede Ferroviária Federal Sociedade Anônima (RFFSA).
Landets jernbanenet blev opdelt i forskellige tjenester, der skulle drives af en række private og offentlige operatører i 2007.
Netværket på 28.000 km er overvejende fragtfokuseret og omfatter større jernmalmbaner. Landets passagertjenester er for det meste koncentreret i byområder og forstæder. Otte brasilianske byer har metrosystemer, São Paulo Metro er den største blandt dem.