En fantastisk måde at opleve Europa på er ved at tage på togrejser. Jernbanerne byder på en masse historie og alt fra gamle togstrækninger til toge, der er betjent af børn, som er ved at uddanne sig. De kan give dig et helt specielt indblik i den skønne natur, som er at finde ved de europæiske byer.

Vi har samlet ti gode bud på, hvilke togstrækninger der er værd at stige på i Europa. Hvad end det skal være en lidt længere togstrækning med flotte og historiske togvogne i Østrig, eller det er en lille tur op ad Pyrenæerne i det franske.

 

Tag på togrejse til La Rhune i Frankrig

Længde: 4,2 km.

Ruten går fra et lavt bjergpas inde i landet – fra Saint-Jean-de-Luz – og bevæger sig op til Pyrenæernes vestligste top. Togbanen er en smuk gammeldags tandhjulbane som trækker toget hele vejen, hvor der er udsigt over den baskiske kyst og landskab.

Selvom man som passager stiger på toget i Frankrig, bliver man på toppen mødt af et udvalg af spanske barer.

Du kan tage samme tog tilbage, men hvis du gerne vil nyde naturen endnu mere, er der en afmærket gangsti ned ad skråninger, hvor vilde ponyer græsser.

 

Glacier Express

Glacier Expressen i Schweiz

 

Togrejser i Schweiz: Glacier Expressen

Længde: 290 km.

Glacier Express giver den typiske alpine oplevelse. Togrejser med Glacier Expressen tager dig på en smuk tur gennem det flotte schweiziske landskab med sine panoramavinduer. Det gør, at du får mest muligt ud af den fantastiske tur. Du kan med fordel vælge et vinduessæde.

Den fulde rute på disse togrejser tager 8 timer fra St. Moritz til Zermatt. Ruten krydser 291 broer, passerer gennem 91 tunneler og når en højde på 2.033 meter.

 

El Transcantábrico, Spanien

Længde: 780 km.

Et luksushotel på hjul rejser langs Biscayabugten på Spaniens nordkyst. Dog kan det også betale sig at tage turen med lokale stoptog.

Ruten begynder ved Irún – på grænsen til Frankrig – som kan nås fra London med tog, og den ender i Ferrol. Seværdigheder omfatter byerne San Sebastián, Bilbao og Santander. Det kan også betale sig at stå af toget for at opleve de forhistoriske malede huler (replikaen ved Altamira), de præ-romanske kirker i Asturien og de storslåede Picos de Europa.

 

Kalavrita jernbane, Grækenland

Længde: 22 km.

De fleste af de smalsporede linjer på den græske halvø Peloponnes gik tabt under Grækenlands finanskrise, men der er heldigvis to tilbage.

Toget stiger op til det historiske sted Olympia. Togbanen, der er bygget i 1895, er i sig selv en seværdighed. Ruten byder på smukke, vilde landskaber og kører gennem en kløft til bjergbyen Kalavrita. Du kan med fordel stoppe på vejen for at besøge klostret Mega Spilaio fra det 4. århundrede.

 

Mariazell jernbane, Østrig

Længde: 78 km.

Østrig har masser af naturskønne togruter. Den smalsporede linje fra St. Pölten (vest for Wien) langs den maleriske Pielach-dal til pilgrimsrejsestedet Mariazell anses for at være den bedste.

Der er et udvalg af tog, afhængigt af årstiden; den enkleste og billigste er den moderne Himmelstreppe. Man kan dog synes, at det er mere romantisk at rejse i en dampvogn eller i en førsteklasses panoramavogn.

 

Wolsztyn til Leszno, Polen

Længde: 81 km.

I Polen har damptog kørt uafbrudt i 110 år. Byen Wolsztyn i det veslige Polen er damptogets hovedstad, men på grund af økonomiske årsager er denne herlige anakronisme truet. Det er også færre og færre, som bliver uddannet i at betjene damptog.

Alt dette er et godt incitament til at besøge Polen og køre på skinnerne mellem Wolsztyn og Leszno – og Wolsztyn og Poznań.

 

Brocken

Damplokomotivet i Brocken

 

Brocken: Togrejser i Tyskland

Længde: 34 km.

Harzer Schmalspurbahnen er et 140 km. netværk af smalsporede linjer i Harzen-bjergene i det tidligere Østtyskland. Linjerne bliver daglig betjent af ti ud af 25 velfungerende damplokomotiver.

Der er specielle rejser med Goethes Faust som tema, da en del af stykket foregår i dette område. En meget foretrukket tur er fra Wernigerode. Den kører gennem skoven op til toppen af ​​Brocken-bjerget, hvilket tager omkring en time og 40 minutter hver vej.

 

‘Børnejernbanen’, Ungarn

Længde: 11,7 km.

Inden for rækkevidde af Budapest er Gyermekvasút. Det er beskrevet som “det største togsæt i verden”. Helt særligt er, at det er bemandet af børn i alderen 10 til 14 år. De er i gang med at tage et træningskursus, hvor de skal bestå en eksamen, før de bliver iført uniformer og får en række opgaver. Det er blandt andet arbejde med betjeningspunkter og udsendelse af platformsmeddelelser.

Linjen er via smukke skove af eg, ask og bøg. Alle er velkomne om bord, og der er offentlige transportforbindelser i begge ender for dem, der ønsker at tage en enkelt tur.

 

Bernina Express

Bernina Expressen i de schweiziske alper

 

Bernina Expressen, Schweiz til Italien

Længde: 61 km.

I 2008 klassificerede Unesco den schweiziske virksomhed Rhaetian Railway som et verdensarvssted på grund af dets bidrag til at åbne samfundene i de høje Alper.

Nu er den smalsporede linje syd for Saint Moritz mest brugt af turister. Toget Bernina Express er bygget til at observere landskabet, når du tager på togrejse. Det når et højdepunkt på 2.253 meter, når det krydser Berninapasset ind i Italien, før det når Tirano, hvor det kører gennem gaderne ind på stationen, som var det en sporvogn.

 

Flåmsbanen, Norge

Længde: 20 km.

Rejsen fra Oslo til Bergen er en klassiker, hvor du kan opleve den vilde skandinaviske skønhed. Hvis du gerne vil opleve flere naturskønne områder, så kan du stå af ved Myrdal og tage stiklinjen til Flåm, en af ​​de stejleste og smukkeste togrejser i verden.

Ruten inkluderer en hestesko- eller “spiral”-tunnel. I Flåm kan du nyde en god frokost, før du tager toget tilbage. Du kan også gøre det til en del af en rundrejse, hvor du eventuelt tager en færgetur på Sognefjorden.