Booking.com har gennemført en omfattende undersøgelse blandt mere end 24.000 mennesker med henblik på at forudsige vores fremtidige måde at rejse på.

Booking.coms forudsigelser afslører, hvordan folk vil genfinde rejselysten i det kommende år. Det handler i 2022 om at gribe dagen og sørge for, at hver rejse tæller.

 

1. En genopladende ferie

Dét at rejse på ferie, vil i højere grad end daglig motion være den primære form for egenomsorg i 2022. 79% svarer nemlig, at dét at rejse er bedre for deres mentale og følelsesmæssige helbred end andre former for hvile og afslapning. Efter konstant skiftende rejserestriktioner anerkendes de vigtige fordele, som rejser har for vores sundhed og velvære.

Næsten to tredjedele (62%) svarer, at de ikke var klar over, hvor vigtigt det at rejse var for deres velbefindende, før det ikke længere var muligt. 84% svarer, at dét at planlægge en ferie har en positiv indvirkning på deres følelsesmæssige velbefindende.

 

2. Pause fra (hjemme)kontoret

Da pandemien ramte, blev private hjem over hele kloden også vores kontorer, og det blev normalt at arbejde hjemmefra. I 2022 vil vi dog se en betydelig stigning i antal mennesker, der ønsker at tage kontrollen tilbage og genetablere en sund balance mellem arbejdsliv og fritid.

Ferietiden kommer fremover til at være helt uden arbejde for 73% af de rejsende i 2022, hvilket ikke altid var tilfældet i 2021, hvor grænsen mellem fritid og hjemmearbejde blev sløret.

 

3. Følelsen af at opleve noget for første gang

Mange af os har måske glemt, hvor vores pas er, eller hvordan man pakker, men vi vil alligevel glæde os over selv de mest rutinemæssige ting ved vores rejser i 2022.

Kan du huske, hvordan det var at stige ombord på et fly for allerførste gang? Eller hvordan man tjekker ind på et hotel?

Efter at have følt sig fastlåst så længe vil de rejsende i stedet for at haste gennem rejsen nyde hvert øjeblik. En femtedel (19%) glæder sig mest til selve spændingen og forventningen, man føler, når man skal ud at rejse.

 

Kender du dem alle? Her er verdens 10 mindste lande

 

rejseforudsigelser

 

4. Lokalsamfundet først

Pandemien tvang os til at få mest muligt ud af dét, der var lige uden for døren. Fra at støtte selvstændige virksomheder til at tilbringe mere tid end nogensinde før i den lokale park.  I 2022 vil dette ønske om en autentisk forbindelse til lokalsamfundet også gøre sig gældende på ferien. Vi er mere bevidste om vores indflydelse på de steder, vi besøger, og de mennesker der bor der.

Godt halvdelen (58%) er enige om, at det er vigtigt, at deres rejse er til gavn for lokalsamfundet på rejsemålet. Desuden vil 68% gerne have, at de penge, de bruger på deres rejse, går til lokalsamfundet. 73% vil gerne have autentiske oplevelser, der er repræsentative for den lokale kultur.

 

5. Vi glæder os til nye steder og nye ansigter

60% svarer, at de ønsker at møde nye mennesker, mens de er afsted, og 64% af de rejsende glæder sig til socialt samvær, mens de er på ferie. 49% ønsker at overnatte et sted tæt på et livligt natteliv, så de kan møde nye mennesker.

Undersøgelsen forudser også en genopblomstring af ferieromancer, og halvdelen (50%) håber da også på at finde sådan én på deres næste rejse. Men romantikken behøver ikke at stoppe, når man rejser hver sin vej efter ferien. Nu hvor videoopkald er blevet en del af vores hverdag, forventes det, at flere af disse ferieromancer udvikler sig til nogle mere langvarige forhold.

 

6. På med ja-hatten

Efter at have fået “nej” så mange gange, genvinder de rejsende en mere positiv tankegang i 2022. Faktisk vil 63% gerne slippe for al den struktur, de har kæmpet med, og de ønsker en fleksibel ferie. Det kommende år vil gøre os bedre til at improvisere, når vi rejser, og vi vil reagere på enhver uventet twist med et eftertrykkeligt “ja!”

 

7. Omfavn det uforudsigelige

Usikkerheden vil fortsat være til stede i forhold til rejser i 2022, og selvom vi ikke kan forudsige enhver ny udfordring, vil vi omfavne den.

Teknologien kan dog være en hjælp, når der opstår uforudsete udfordringer på rejsen. 69% ville være interesserede i en innovativ tjeneste, der kunne forudsige hvilke lande, der er sikre at rejse til.