I de sidste 18 måneder har vi måttet undvære de mennesker, steder og fritidsaktiviteter vi holder af, og er i stedet blevet vant til aflyste planer, rejserestriktioner og udskudte begivenheder. Sidste års Eurovision Song Contest var ingen undtagelse. Vi gik glip af et år med fantastisk vilde optrædener og ekstraordinære kostumer.

Men i år bliver Eurovision Song Contest afholdt i Rotterdam med temaet “Open Up”. Og efter et år med langt færre rejser rundt om i Europa er publikum måske mere villige til at give deres yndlingsrejsemål toppoint i stedet for deres yndlingssang.

Danskere på scenen i aften

Den 20. maj gik Fyr Og Flamme på scenen for at sikre Danmark en plads i den store finale. Konkurrencen var benhård. Danmark konkurrerede mod 16 andre lande om en plads i finalen og gik desværre ikke videre. Selvom konkurrencen er intens, ved Booking.com, som er officiel rejsepartner for Eurovision Song Contest, at landene ikke konkurrerer på samme måde udenfor scenen. Med udgangspunkt i hvordan der bliver stemt i konkurrencen de sidste par årtier har Booking.com sammenlignet tendenser herfra med deres egne unikke rejsedata.

Selvom vi har konkurreret mod lande som Finland og Island på scenen i semifinalen. Viser dataene fra Booking.com, at udenfor scenen er det vores to andre nordiske naboer Sverige og Norge. Som har givet Danmark høje point. Sammen med tre andre lande, der allesammen var kvalificeret videre til den store finale, tilhører de dem, der booker flest ophold i Danmark*. Rejsende fra Sverige ligger nemlig på førstepladsen, når det gælder om at besøge os. På andenpladsen finder vi rejsende fra Tyskland, og Norge finder vi på tredjepladsen. Efterfulgt af rejsende fra Storbritannien og Holland.

Tidligere i Eurovision Song Contest

Nogle af rivaliseringerne i sangkonkurrencen er mere venskabelige end andre. Når man ser tilbage på tidligere Eurovision-konkurrencer, har Danmark i gennemsnit givet flest point til Sverige. Og måske er der flere fordele ved, at vi tildeler naboen mange point. Hvis vi kigger tilbage til Eurovision Song Contest i 2013, så havde vi ikke kun held med, at det var en kort rejse til den store finale i Malmø. Vi vandt også konkurrencen med Emmelie de Forest bidrag, Only Teardrops.

Det bliver interessant at se, om finalens pointgivning her efterfølgende kan ses i forbindelse med rejseplanerne på Booking.com.

Denne pressemeddelelse er fra Booking.com.