Spies har netop offentliggjort deres ”Ferierapport 2019”. En rapport der skildrer danskernes, nordmændenes, svenskernes og finnernes feriedrømme og -tendenser.

Forbrugernes øgede bevidsthed omkring klimaforandringer kommer også til udtryk i deres rejsevaner og deres ageren på ferien. Mere end 8 ud af 10 siger, at de har reduceret deres forbrug af engangsplastik.

Dette ønsker de også at kunne gøre på feriedestinationen. Dette bakker Thomas Cook Group (som Spies er en del af) op om. Ambitionen er at fjerne 70 millioner engangsartikler af plast i 2019/2020.

Undersøgelsen viser også, at samtidig med at vi bliver mere klimabevidste, bliver vi også mere sundhedsbevidste. Flere og flere forældre vil have sukkerfrie alternativer og sunde mad- og drikkevarer til børnene på hotellet.       

Nej til fest og dyreparker

Dét at feste til langt ud på natten er yt. Det er kun 3 % af de 18-35-årige der ser dét at feste som hovedformålet med rejsen.

Noget andet, som vi bruger mindre tid på, på rejsen, er at besøge dyreparker. 7 ud af 10 siger, at de er mindre tilbøjelige til at besøge dyreparker nu end for 5 år siden. Hertil svarer 60 % at de er mere interesserede i at se fx delfiner og hvaler i deres naturlige element.

Denne tendens bakker Thomas Cook Group også op om. Dette gør de ved i løbet af 2019 at fjerne udflugter til dyreparker, der har spækhuggere, fra deres udflugtsprogram.

Gider ikke vandland eller forslystelsesparker

Vi gider heller ikke at besøge forlystelsesparker og vandlande. 7 ud af 10 er mindre tilbøjelige til at besøge forlystelsesparker. Og næsten 8 ud af 10 har mindre lyst til en tur i vandland i forhold til for 5 år siden.

I stedet vil hele 67 % hellere tage på udflugter, der støtter lokalsamfundet. Naturoplevelser og at få et indblik i de lokales hverdagsliv er dét, der tiltrækker os.

En generation af individualister

Vi bliver også mere og mere optagede af selv at kunne designe vores rejse. Især de 18-35-årige er ikke til de traditionelle charterrejser, hvor alt er bestemt på forhånd. De vil have individuelle løsninger.

Derfor er det vigtigt, at rejseselskaberne tilpasser sig de yngre gæsters høje krav. I hvert fald hvis selskaberne vil overleve i en tid med hård konkurrence.

Du kan se hele Spies’ ferierapport her